Geltonieji kelių ereliai

Gediminas Gasiulis / 15 min

Skubėdami į iškvietimus apsaugos tarnybų darbuotojai nevengia pažeidinėti Kelių eismo taisyklių, nors geltonieji švyturėliai tokios teisės jiems nesuteikia. Apsauginiai sulaukė didesnio policijos dėmesio.

Stovėti draudžiamose vietose specialiųjų tarnybų automobiliai gali tik su įjungtais švyturėliais.
Andriaus Ufarto/BFL nuotrauka

Šį mėnesį policija vykdo akciją, kurios metu didesnį dėmesį numatyta skirti apsaugos tarnybų automobiliams ir tikrinti apsaugininkų leidimus.

Policijos pareigūnai stebi, kaip saugos tarnybų automobiliai laikosi Kelių eismo taisyklių (KET) ir tikrina švyturėlių naudojimo ir stiklų tamsinimo teisėtumą. „Saugos tarnybos tikrinamos nuolat, tačiau šį mėnesį tai daroma aktyviau. Stabdomi tarnybų automobiliai, tikrinama, ar jie tinkamai parengti, ar turi visus reikiamus dokumentus, pavyzdžiui, ar automobilis gali turėti švyturėlius, ar jo vairuotojas gali tokį automobilį vairuoti, nešiotis ginklą ir panašiai. Apsaugos tarnybų darbas stebimas ir saugomuose objektuose“, – „15min“ sakė Policijos departamento Licencijavimo skyriaus viršininkas Vytautas Velička.

Jis pastebėjo, kad apsaugos automobiliams leidžiama turėti tik geltonus švyturėlius, kurie kelyje nesuteikia pirmumo. „Vairuotojai neprivalo praleisti saugos tarnybų automobilių. Tačiau, mano nuomone, reikėtų būti geranoriškiems – jie dažnai skuba su svarbiu reikalu, tad derėtų juos praleisti. Tai kultūros keliuose reikalas“, – sakė policijos atstovas.

Pareigūnai akcijos metu taip pat domėsis, ar visos saugos tarnybos vykdo licencijose nurodytas veikas, kiek kartų buvo naudoti šaunamieji ginklai, specialiosios priemonės ir fizinė prievarta.

Tenka „brautis“

Apsaugos tarnybų atstovai „15min” sakė, kad jų darbuotojai stengiasi netrikdyti eismo, tačiau pripažino, kad kartais KET tenka pažeisti. „Būna, eismą sutrikdo inkasaciniai automobiliai. Kartais greitį viršija ir greitojo reagavimo automobiliai. Mūsų darbuotojai žino, kad švyturėliai tik atkreipia dėmesį, tačiau pirmumo teisių nesuteikia, tad jei būna pagauti, patys ir moka baudą“, – sakė „Group 4 Securicor Lietuva“ generalinis direktorius Saulius Tulevičius.

Kas antras mūsų darbuotojas jau nufotografuotas greičio fotomatuokliu, – sakė „Argus“ atstovas.Ši įmonė nefiksuoja, kada ir kokiame automobilyje buvo įjungti švyturėliai. „Yra parengtos instrukcijos, vairuotojai turi jų laikytis, stebėjimo nėra“, – sakė S.Tulevičius.

Saugos tarnyboje „Argus“ gautas baudas darbuotojai taip pat moka iš savo kišenės. „Gaila, kad kartais pasitaiko nesupratingų policininkų. Būna, kad mūsų darbuotoją stabdo, kai jis greitį viršija, tarkim, 20 km/h. Aišku, mūsų darbuotojas neturi teisės to daryti, bet jei skuba į objektą, pareigūnai galėtų ir suprasti – gal kitą kartą skubės į jo namus“, – sakė pavardės nenorėjęs minėti „Argus“ greitojo reagavimo grupės atstovas Alvydas.

Jo teigimu, kiti eismo dalyviai vis dažniau praleidžia saugos tarnybos automobilius.

„Mes stebime savo darbuotojus: kur jie yra, kur važiuoja, ar švyturėliai įjungti. Tikriname, ar prieš įjungiant švyturėlius buvo iškvietimas. Taigi be reikalo švyturėlių jie nejungia, o jei įjungia – rašo pasiaiškinimus. KET pažeidimų netoleruojame, darbuotojai baudas moka patys. Visgi reikia pripažinti, kad šiandien esam kelių chuliganai“, – sakė saugos tarnybos darbuotojas.

Asociacija piktinasi

Apsaugos paslaugas siūlo ir pati policija. Tačiau akcijos metu pareigūnai savo ekipažų netikrins. „Yra vidinis patikrinimas, tikriname bendra tvarka, kaip vieną iš policijos veiklų. Akcijos tikslas tikrinti ne policijos automobilius, o tik privačių saugos tarnybų“, – sakė Policijos departamento atstovas V.Velička.

Lietuvos apsaugos darbuotojų asociacijos (LADA) prezidentas Olegas Sitnikovas piktinosi nelygia konkurencija. Mat apsaugos darbuotojai gali naudoti tik pirmumo nesuteikiančius geltonus švyturėlius, o policijos apsaugininkai – ir „mėlynuosius“.

„Kitose šalyse to nėra, policija apsaugos paslaugų neteikia. Tai sudaro nepatogumų. Vyksta pokalbiai, derybos, kaip tai suvienodinti. Yra visokių planų, minčių – ar leisti apsaugininkams naudoti mėlynus švyturėlius, ar „atimti“ juos iš policijos. Bet kol kas nieko konkretaus“, – sakė LADA prezidentas. Jis pastebėjo, kad pagrindinis geltonųjų švyturėlių privalumas – tai, kad šie automobiliai gali stovėti draudžiamose vietose, jei tai nekelia pavojaus eismui, tiesa, tuomet švyturėliai turi būti įjungti.

Neatitinka reikalavimų

LADA specialistas Vilius Stanevičius „15min“ teigė, kad Lietuvos specialiųjų tarnybų naudojami švyturėliai ir sirenos neatitinka reikalavimų. „Baisu, kas ten uždėta. Standartų neatitinka niekas, nes šie kvailai surašyti. Pavyzdžiui, nurodyta, kad apšvieta negali viršyti 25 liuksų, o tai tokia šviesa kaip degtuko. Kaip jie leidimus gauna, yra visiška mistika. Faktiškai jie gali vieni kitus bausti. Sutvarkyti viso to neišeina – nėra specialistų“, – sakė V.Stanevičius.

LADA specialisto teigimu, atlikus bandymus paaiškėjo, kad tiems automobiliams, kurie neatitinka techninių reikalavimų, kelyje pasitaikė kelios dešimtys kliūčių, o tiems, kurie atitinka, vos viena.